Zmiana zarządcy – Procedura w przypadku dużej wspólnoty
Duża Wspólnota – Więcej niż 3 lokale
Jak postępować, jeśli zarząd we Wspólnocie sprawowany jest zgodnie z ustawą o własności lokali (tzn. jest wybrany jednoosobowy lub kilkuosobowy zarząd):
- Przygotować uchwałę o zmianie zarządcy i zebranie ponad 50% podpisów pod uchwałą.
- Przygotować pisemne wypowiedzenie, które podpisują członkowie zarządu.
- Przekazać wypowiedzenie obecnemu zarządcy.
- Po upływie umownego okresu wypowiedzenia umowa przestanie obowiązywać.
- Podpisać umowę o zarządzanie z nowym zarządcą.
- Nowy zarządca odbierze wszystkie dokumenty Wspólnoty od obecnego zarządcy.
Jak postępować, jeśli zarząd we Wspólnocie został powierzony zarządcy w akcie notarialnym lub w uchwale zaprotokołowanej przez notariusza:
- Właściciele lokali, którzy posiadają razem co najmniej 10% udziałów w nieruchomości wspólnej, podpisują i składają zarządcy pismo, w którym:
- Wnioskują o zwołanie zebrania (art. 31 pkt b ustawy).
- Żądają zaznaczenia w porządku obrad, że przedmiotem zebrania będzie zmiana zarządcy.
- Na zebranie musi przyjść notariusz, który zaprotokołuje uchwałę. Powinien go zaprosić zarządca, ale może to zrobić również członek Wspólnoty.
- Podczas zebrania właściciele podejmują uchwałę, w której zmieniają zarządcę.
- Podpisać umowę o zarządzanie z nowym zarządcą.
- Nowy zarządca odbierze wszystkie dokumenty Wspólnoty od obecnego zarządcy.
Jak wygląda procedura zmiany zarządcy w przypadku małej wspólnoty?
Mała Wspólnota – 3 lokale lub mniej
Jak postępować, jeśli zarząd we Wspólnocie sprawowany jest zgodnie z Kodeksem cywilnym (gdy nie zmieniano umową notarialną sposobu zarządu):
- Przygotować wypowiedzenie umowy o zarządzanie oraz zebranie podpisów (wymagane jest zebranie wszystkich podpisów właścicieli).
- Wręczyć wypowiedzenie obecnemu zarządcy.
- Po upływie umownego okresu wypowiedzenia umowa przestanie obowiązywać.
- Podpisać umowę o zarządzanie z nowym zarządcą.
- Nowy zarządca odbierze wszystkie dokumenty Wspólnoty od obecnego zarządcy.